donderdag 3 september 2015

Christelijke Wortels?

De Volkskrant bericht vandaag:

In een opiniestuk in de Frankfurter Algemeine Zeitung schrijft de Hongaarse premier Orban dat de instroom van asielzoekers de 'christelijke wortels van Europa' bedreigt. Volgens hem moeten Europese leiders meer doen om hun grenzen te bewaken en onder controle te krijgen.


Ik ben zelf geen belijdend christen, maar ik ben wel in een christelijke cultuur opgegroeid. Mijn vraag is dan ook: over welke 'christelijke wortels' heeft de Hongaarse premier Orban het?  Mijn Volkskrant-collega's schijnen het te weten, want ze verduidelijken het niet. Spreekt de Volkskrant nu over liefde en verdraagzaamheid, over het feit dat volgens de christenen alle mensen op aarde kinderen van hun God zijn? Laten we eerst de taal zuiver gebruiken, daarna kunnen we ons bezig houden met de organisatorische gevolgen van de toestroom van alle vluchtelingen die vluchteling zijn gemaakt door het agressieve neoliberale beleid van het Westen. 


Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...