donderdag 25 december 2014

Hülya Oztürk en het Neoliberalisme



Het mainstream dagblad Trouw berichtte woensdag 24 december 2014 het volgende:

D-Day nadert, de dag van de decentralisatie. Op 1 januari nemen de 393 gemeenten taken op het gebied van zorg, jeugd en werk over van het Rijk. Een mega-operatie onder grote tijdsdruk, terwijl tegelijkertijd zwaar wordt bezuinigd. Onder huishoudelijke hulpen, ouderen, gezinnen, werkgevers en vrijwilligers heerst onzekerheid en pessimisme. Maar ook hoop dat het beter zal worden.

Aan het woord wordt gelaten de 'Werkloze Hülya Oztürk (39),' die 'taallessen [geeft] aan anderen met een bijstandsuitkering.' 

Die 'taallessen' zijn kennelijk bedoeld opdat 'mensen die niet goed Nederlands spreken' kunnen gaan uitzoeken waarom zij werkloos zijn, of bijvoorbeeld: waarom het regime in Kiev miljarden van de Europese Unie krijgt om al dan niet met geweld hetzelfde neoliberale systeem in te voeren dat in de landen van 'Geen Jorwert zonder Brussel'  tot een structurele werkloosheid heeft geleid. De 'werkloze Hülya Oztürk' verklaart zelf: 

Voordat ik drie jaar geleden werkloos werd, werkte ik op het hotelschip SS Rotterdam als supervisor. Daarna ben ik blijven solliciteren. Overal hoorde ik dat mijn ervaring 'niet meer relevant' is. Waar slaat dat nou op? Het is een smoesje, omdat ik op mijn leeftijd duurder ben dan iemand van 19. 

Dit nu is precies de reden waarom het neoliberale Brussel besloot dat Oekraïne lid moest worden van de Europese Unie. Hoe meer de rijken kunnen beschikken over goedkope arbeidskrachten, des te meer 'dure' arbeidskrachten als de 39-jarige Nederlandse 'Hülya Oztürk' werkloos kunnen worden gemaakt om zodoende de westerse aandeelhouders almaar stijgende winsten te kunnen bezorgen. En ondertussen tellen wij allen af op het moment dat 'D-Day' aanbreekt, de massale operatie om het Europa van Geert Mak te bevrijden van de last die de burgers de kapitaalkrachtigen bezorgen. De beeldschone 'Hülya Oztürk' kan voor de rest van haar leven als uiterst goedkope arbeidskracht 'taallesen' blijven geven 'aan anderen met een bijstandsuitkering,' en de cirkel is weer rond. Maar dit verzwijgt Trouw angstvallig. Prettige Kerstdagen, iedereen, en alvast een gelukkig nieuwjaar. Tenslotte nog dit: de naam Hülya betekent 'dagdroom.'




Geen opmerkingen:

Peter Flik en Chuck Berry-Promised Land

mijn unieke collega Peter Flik, die de vrijzinnig protestantse radio omroep de VPRO maakte is niet meer. ik koester duizenden herinneringen ...