zondag 20 juli 2014

Lamyae Aharouay. Een Nieuw Polderlicht 8

Palestijnse kinderen, doodsbang voor de Israelische terreur die door de Nederlandse mainstream pers en de Nederlandse politiek wordt gesteund. 

Zondag 13 juli 2014 schreef de vooraanstaande Amerikaanse intellectueel Tom Engelhardt het volgende:
An Exceptional Decline for the Exceptional Country?
The Empire as Basket Case
By
Tom Engelhardt
For America’s national security state, this is the age of impunity.  Nothing it does -- torture, kidnapping, assassination, illegal surveillance, you name it -- will ever be brought to court.  For none of its beyond-the-boundaries acts will anyone be held accountable.  The only crimes that can now be committed in official Washington are by those foolish enough to believe that a government of the people, by the people, and for the people shall not perish from this earth. I’m speaking of the various whistleblowers and leakers who have had an urge to let Americans know what deeds and misdeeds their government is committing in their name but without their knowledge. They continue to pay a price in accountability for their acts that should, by comparison, stun us all.
As June ended, the New York Times front-paged an account of an act of corporate impunity that may, however, be unique in the post-9/11 era (though potentially a harbinger of things to come).  In 2007, as journalist James Risen tells it, Daniel Carroll, the top manager in Iraq for the rent-a-gun company Blackwater, one of the warrior corporations that accompanied the U.S. military to war in the twenty-first century, threatened Jean Richter, a government investigator sent to Baghdad to look into accounts of corporate wrongdoing.
Here, according to Risen, is Richter’s version of what happened when he, another government investigator, and Carroll met to discuss Blackwater’s potential misdeeds in that war zone:
"Mr. Carroll said ‘that he could kill me at that very moment and no one could or would do anything about it as we were in Iraq,’ Mr. Richter wrote in a memo to senior State Department officials in Washington. He noted that Mr. Carroll had formerly served with Navy SEAL Team 6, an elite unit. ‘Mr. Carroll’s statement was made in a low, even tone of voice, his head was slightly lowered; his eyes were fixed on mine,’ Mr. Richter stated in his memo. ‘I took Mr. Carroll’s threat seriously. We were in a combat zone where things can happen quite unexpectedly, especially when issues involve potentially negative impacts on a lucrative security contract.’”
When officials at the U.S. Embassy in Baghdad, the largest in the world, heard what had happened, they acted promptly. They sided with the Blackwater manager, ordering Richter and the investigator who witnessed the scene out of the country (with their inquiry incomplete).  And though a death threat against an American official might, under other circumstances, have led a CIA team or a set of special ops guys to snatch the culprit off the streets of Baghdad, deposit him on a Navy ship for interrogation, and then leave him idling in Guantanamo or in jail in the United States awaiting trial, in this case no further action was taken.

Ik citeer Engelhardt omdat ik het sterke vermoeden heb dat BNR-redacteur Lamyae Aharouay, die voor Trouw columns schrijft, niet beseft in welke wereld zij leeft. Uit haar eigen uitspraken maak ik op dat ze totaal niet weet hoe in de grote mensenwereld de kaarten geschud zijn en hoe immoreel het neoliberale kapitalistische systeem van de blanke christelijke cultuur is, waar ze zo graag en vergeefs 'deel' van wil uitmaken. Het mainstream dagblad Trouw maakt misbruik van haar door Aharouay als uiterst naïeve columniste op te voeren. Het lijkt erop dat ze alleen vanwege het feit dat ze als neoliberale 'moslim' een 'hoofddoek' draagt zij de ruimte krijgt. Aharouay schreef:

Het feit dat ik studeer, dat ik werk en dat ik participeer doet er niet toe. Nee, het gaat om die hoofddoek. Men staart zich blind op de details. Dodelijk.

Mijn vraag is nu een tamelijk voor de hand liggende. Als 'die hoofddoek' voor jou werkelijk een 'detail' is, waarom doe je hem dan niet af. De moslim 'hoofddoek' wordt in het zogeheten 'vrije, tolerante en democratische Nederland' een ballast voor de draagster ervan, en wordt door een niet gering deel van de kleinburgerlijke kaaskoppen als bedreiging ervaren. Ik ben het volkomen met je eens, het is allemaal te onbenullig voor woorden, maar de Hollandse kleinburger voelt dit nu eenmaal zo. Waarom dan strijd geleverd over een te verwaarlozen 'detail,' zoals jijzelf jouw hoofdbedekking noemt. Het zou esthetisch beter zijn als al die kale Nederlandse mannen een hoofddoekje zouden dragen zodat jij en ik niet de hele tijd geconfronteerd worden met vaak buitengewoon merkwaardig gevormde schedels, maar dit terzijde. Ik stel de vraag over de 'hoofddoek' omdat die voor jou in werkelijkheid helemaal geen 'detail' is, maar een uiterlijk teken van jouw geloof, net zoals een jood een keppeltje draagt uit respect voor zijn godsdienst. Zijn geloof is geen 'detail,' net zo min als dat voor jou is. Nu het punt waar het, volgens mij, werkelijk om draait. 

Ik citeer een aankondiging van de Moslim Omroep:

Presentatie Ramadantalks: Lamyae Aharouay
25 juni 2014 Plaats een reactie
Lamyae Aharouay

24 jaar oud, geboren in Amsterdam en getogen in Apeldoorn waar ze nog steeds woont.

Lamyae heeft na de HAVO communicatiemanagement gestudeerd aan de Hogeschool voor Economische Studies in Amsterdam. In haar laatste jaar tijdens het schrijven van haar scriptie begonnen aan een extra curriculaire stage bij BNR nieuwsradio. Niet omdat ze graag journalist wou worden, maar omdat ze na haar stage bij een lobby-afdeling graag een kijkje in de keuken van de journalistiek wou nemen. Verliefd geworden op het vak en  zit momenteel nog steeds bij BNR. Inmiddels ook freelance dagvoorzitter en gespreksleider. En zomercolumnist bij dagblad Trouw. En Lamyae heeft nog altijd de intentie om ooit aan een tweede studie te beginnen.

Met andere woorden: jouw werk voor zowel de Moslim Omroep als dat voor Business Nieuws Radio is geen 'detail,' maar een weloverwogen keuze voor zowel een religie als voor de neoliberale ideologie. En dat doe je middels de journalistiek, een 'vak' waarop je zegt 'verliefd' te zijn geworden. Maar in tegenstelling tot een 'lobby' zou de journalistiek geen plaats voor 'lobbyisten' behoren te zijn, die bedreven zijn in 'communicatiemanagement.' Het grote probleem van onze tijd zijn de propagandisten van de mainstream media. De opiniemakers zijn de priesters van de moderne tijd, die de massa vertellen wat waar is en wat niet, wie belangrijk is en wie niet, wat gewenst is en wat niet, wie betrouwbaar is en wie niet. Geen enkel systeem kan zonder propagandisten functioneren, de macht moet namelijk elke dag weer worden gelegitimeerd, zoals de geschiedenis duidelijk maakt. Op het moment dat de macht de waarheid niet meer kan bepalen, gaat zij ten onder. Vandaar dus het belang van priesters en journalisten voor de elite. Dit is geen mening, maar een praktisch gegeven. Welnu, Lamyae Aharouay, zowel de Moslim Omroep als Business Nieuws Radio verkopen beide een religie, oftewel een ideologie. In de praktijk van alledag bestaat daartussen geen wezenlijk verschil. Beide 'religies' claimen de waarheid in pacht te hebben, in het geval van de islam: de waarheid van God zoals de profeet Mohammed die vernam, in het geval van BNR de waarheid van het neoliberalisme zoals die door kapitalistische profeten is geformuleerd. De kenmerkende overeenkomst tussen beide 'religies' is dat het belangrijkste dogma niet ter discussie kan worden gesteld. Dus: God bestaat, punt uit, en de profeet Mohammed heeft de enige waarheid verkondigd, én daarnaast: het kapitalisme is het enige juiste economische model voor de mensheid zoals dat ondermeer door profeten als bijvoorbeeld Adam Smith is verkondigd. 

Die twee 'religies' staan lijnrecht tegenover elkaar, zonder dat de gelovigen van de profeten Mohammed en Jezus Christus dit beseffen. En dat is buitengewoon wonderlijk, want zowel de Koran als de Bijbel zijn als morele boekwerken buitengewoon duidelijk over ijdelheid, uitbuiting, onderdrukking, geweld, en de verering van de materie ten koste van de geest. Men hoeft slechts één blik te werpen op de vette varkens van de streng islamitische koninklijke familie van Saoedi-Arabië, of naar de benepen en gewelddadige Amerikaanse christelijke plutocratie en men weet ogenblikkelijk dat deze schurken Gods wetten dagelijks schenden. Hoe kan het nu dat jij geen enkele spanning voelt tussen enerzijds jouw geloof in God en anderzijds jouw geloof in het neoliberalisme? De islam gaat uit van de gemeenschap, wat goed is voor de gemeenschap is goed voor het individu. Het neoliberalisme gaat precies van het tegenovergestelde uit: wat goed is voor het individu is goed voor de gemeenschap. Inmiddels weet ieder mens met een greintje verstand dat in een geglobaliseerd systeem, waarin 85 miljardairs evenveel bezitten als de helft van de mensheid, het ver doorgevoerde neoliberale individualisme onmogelijk heilzaam kan worden genoemd voor de samenleving. Wat er werkelijk gebeurt in ons systeem is uiterst helder beschreven door de Amerikaanse auteur Wendell Berry. In The Unsettling of America (1977) schreef hij:

The first principle of the exploitive mind is to divide and conquer. And surely there has never been a people more ominously and painfully divided than we are — both against each other and within ourselves. Once the revolution of exploitation is under way, statesmanship and craftsmanship are gradually replaced by salesmanship. Its stock in trade in politics is to sell despotism and avarice as freedom and democracy. In business it sells shall and frustration as luxury and satisfaction. The 'constant expanding market' first opened in the New World by the fur traders is still expanding — no longer so much by expansions of territory or population, but by the calculated outdating, outmoding, and degradation of goods and by the hysterical self-dissatisfaction of consumers that is indigenous to an exploitive economy.

De milieuverwoesting noodzakelijk om de kapitalistische groei mogelijk te maken schendt het respect voor hetgeen jouw God geschapen heeft. Het mens- en wereldbeeld van Business Nieuws Radio, dat de kloof tussen rijk en arm almaar groter maakt, is in flagrante strijd met het gemeenschapsdenken dat uit de Bijbel en de Koran spreekt. De wereld wordt op zijn kop gezet wanneer jij, Lamyae Aharouay, enerzijds Gods woord voor waar aanneemt, om vervolgens het woord van het kapitalistische geloof te verspreiden. Maar misschien zie jij geen tegenstrijdigheid en meen je werkelijk dat ook jouw God het neoliberale kapitalisme  bepleit. Voor alle duidelijkheid: dit westerse systeem is gebaseerd op

impunity.  Nothing it does -- torture, kidnapping, assassination, illegal surveillance, you name it -- will ever be brought to court.  For none of its beyond-the-boundaries acts will anyone be held accountable.  The only crimes that can now be committed in official Washington are by those foolish enough to believe that a government of the people, by the people, and for the people shall not perish from this earth. I’m speaking of the various whistleblowers and leakers who have had an urge to let Americans know what deeds and misdeeds their government is committing in their name but without their knowledge. They continue to pay a price in accountability for their acts that should, by comparison, stun us all.

Volgende keer meer over de wereld waar Aharouay uit alle macht 'deel' van wil zijn.


Geen opmerkingen: